Iubiţi viaţa, că tare e frumoasă…[2]

Continuare…

2 ianuarie 1996.

Luni. A doua zi de revelion.

Am luat masa. Ascultăm radioul. Acasă de sărbători n-a venit nici un băiat, sîntem scîrbiţi şi eu am hotarît să continui de a scri din viaţa mea la porunca lui Mihai (Mişa) cînd am fost la Chişinău după hram.

picture

Tata a luat de acasă vaca, fasole şi ouă, ajungînd în pădure, unde eram noi şi sătenii.

Vaca era a făta şi de drum lung n-a putut făta şi a fost tăiată şi mîncată de toţi.

Am poposit la Cinişeuţi de unde tata a fost luat la război, iar noi ne-am întors în Molovata.

În septembrie a murit sora cea mai mică Săşunea (Alexandra), bunelul, străbunica şi am primit de la tata veste că vine acasă, dar e bolnav (a venit şi vine şi azi). Aşa că în 3 săptămîni în familia noastră au fost 4 morţi.

Am rămas fără tată. Trăiam în familie 2 copii, mama şi bunica.

În perioada aceasta am avut de îndurat multe greutăţi, foamea (am mîncat holbură, ştir, nalbă, sămînţă de poamă, macuh, ogrinji şi ciocălăie rîşnite). Am scăpat cu zile datorită la aceea că aveam 2 vaci care ne dau cîte 2 litri de lapte şi am supravieţuit. Necătînd la greutăţi, anii de şcoală, de tinereţă, au fost cei mai scumpi ani ai vieţii mele. Şi acum tot timpul mă gîndesc numai la viaţa mea din Molovata.

Am terminat 7 clase în sat, apoi 10 clase în Susleni în 1953. În 1957 am absolvit Institutul Pedagogic din Tiraspol.

promotia2tiraspol

grupa-de-la-tiraspol

La 15 august 1957 am venit la Rezina de unde pe data de 16 august am sosit la Cuizăuca, unde s-a început activitatea mea ca profesoară de fizică şi astronomie.

parintiiprimelepromotii

1septscoalaveche

În Cuizăuca am nimerit într-un colectiv bun, am fost primită ca si copila lor.

În februarie 1958 m-am căsătorit cu tatăl vostru (în familia lor am fost primită „frumuşel”). În 1959 (14 martie) a apărut pe lume Valeriu, cea mai mare bucurie a mea.

parintiivaleriu1

Eram singură, străină, însă zilnic venea la noi Sofia Neculaevna Savin, care mi-a fost ca o mamă, de care sistematic îmi amintesc.

parintiigagiu

Am locuit un an la Visarion Bobeică, apoi ne-am mutat la baba Chilina, unde am trăit mai mulţi ani.

În anii aceştea ne împăcam bine cu Iulia Ivanovna Steţco, cu Olga Pavlovna, Maria Dionisovna, Elvira Lvovna (rusoiacă) şi alte. Tatăl se împăca bine cu bărbaţii, cu cavalerii pedagogi necăsătoriţi. Elevii mă ascultau, mă stimau, eu nu puteam să stau o zi acasă fără a mă întîlni cu clasa mea şi aceasta a intrat în sînge, pînă am ieşit la pensie.

havuzcolectivulpedagogic1

Cînd locuiam la baba Chilina, la 10 mai 1965 în familia noastră apare Mihai (Mihail), al doilea fiu de care ne-am bucurat mult si ca vor fi doi frati.

parintiivalmisa

Trăiam cu gîndul de-a ne muta cu traiul în apropiere de părinţi. Anii treceau… De la babă ne-am mutat la moş Ion (casa lui era cămin pentru elevi). Acolo la 1 februarie 1974 apare Vladimir.

parintiimisa

Eu aveam 39 de ani, nu eram tînără, însă Vladimir a fost primit cu mare bucurie şi fraţii îl iubeau, îl căutau. Şi văzînd că familia e cam măricică, are condiţii strîmte, am hotărît să construim şi noi ca toţi oamenii o casă. În primăvară, în 1974, am început construcţia casei, pe care mulţumind Domnului am construit-o.

Visul meu şi al tatei a fost să aveţi studii, să fiţi oameni în rînd cu oamenii. Mulţumesc Domnului de ce am. Sînt mulţumită de voi toţi: de băieţi, de nurori şi nepoţi.

Va urma…

Lasă un răspuns

