Din Paris, asupra dublării tarifelor la transport

Ieri am avut un schimb de e-mail-uri cu fiul Dorin, referitor la dublarea tarifelor pentru călătoria în trolee. Cred că explicaţiile lui sunt foarte utile. Prezint în continuare dialogul nostru.

Noroc Dorin,

Vroiam mai de mult să-ţi scriu despre dublarea tarifelor la transport şi că acest lucru a eliberat transportul public. Chiar e de mirare cat de mulţi oameni călătoreau gratuit în transport.

Acum transportul e mult mai liber.

Dorin: E impresionant efectul dublării tarifelor asupra volumului de călători 🙂 Sunt sigur că ei nu aveau asta in statisticile lor. E efect pozitiv deoarece troleibuzele fiind mai libere, vor consuma mai puţină electricitate, costurile scăzând 🙂

Cât de simplu a fost rezolvată problema transportului, dar nu şi a sărăciei 😦 Se rezolva şi din contul nostru. Vom plăti dublu ! 😦

Dorin: Preţurile trebuie sa fie justificate economic! Dacă nu, pai in final plăteşti şi mai mult. O întreprindere nu poate funcţiona în pierdere. Făcusem cândva calcule… Un troleu care face o raotaţie (un cerc) transportă in medie 80-100 de oameni. Cu vechiul tarif asta ar însemna 80-100 de lei. Un troleu ar consuma de vreo 5 ori mai mult curent pentru o singură rotaţie. Troleul fiind plin, plin, chiar cu un tarif de 2 lei, ar face cam 250 de lei, in timp ce pe curent s-ar cheltui 500-1000 de lei.

Întrebare: în astfel de condiţii cum s-ar putea de plătit salarii normale la angajaţi, sa se cumpere trolee noi, sa se facă staţii de troleu noi, dacă într-o rotaţie cu un număr maxim de persoane transportate, se pierd intre 200 si 500 de lei?

Răspuns: sau se măresc preţurile să fie corecte din punctul de vedere economic, sau se lasă la acelaşi nivel, însă în loc să se repare şcoli şi să se mărească salariile la profesori şi funcţionari, se vor utiliza aceşti bani pentru acoperirea cheltuielilor şi rar pentru achiziţionarea unui nou troleu. Sau plăteşti mai puţin transportul şi salariul rămâne acelaşi, calitatea serviciilor rămâne dezastruoasă, sau plăteşti mai mult si calitatea creşte, şi sunt şanse şi să rămână bani pentru mărirea salariilor. E simplu. Nu exista decât o singură soluţie corectă: preţul trebuie să acopere cheltuielile şi să genereze suficient profit ca să acopere investiţiile 🙂 Oricum dividende nu se distribuie, şi dacă se generează profit suplimentar, este reinvestit în mărirea eficienţei si a calităţii 🙂

Mi se pare că totuşi troleul avea mult mai mulţi călători într-o rotaţie.

Dorin: Uite pe site-ul Primăriei. Vei găsi statisticile pe un an cu numărul total de călători, numărul de trolee utilizate, numărul de rute, distanţa totală parcursă. Faci calculele şi ajungi la ideea că pe an, în medie troleul transportă în jur de 100 de pasageri pe o rută. Cam la 80% din capacitatea lui. Asta e tare bine, însa problema e că troleul consumă mult mai mult decât cifra de afaceri ce o generează. Nu înţeleg cum de funcţionează sistemul în aşa condiţii.

Cred ca se falsificau datele !

Dorin: Nu cred că se falsificau datele deoarece la noi nu-i încă obisnuinţa de a lucra cu statistici. Calculele le poţi face şi singur.

Luăm valori maxime: un troleu arhiplin poate transporta 120 de oameni. Într-o rotaţie transportă 120 într-o direcţie şi 120 in cealaltă. În total – 240 de oameni. Presupunem că fiecare plăteşte câte un leu. Cifra de afaceri pe o rotaţie ajunge la 240 de lei. Vom fi ridicoli si vom spune ca un troleu consuma 200 de lei de electricitate pentru o rotaţie completă. Un şofer are salariul de 1500 de lei lunar. Un taxator – 1000 de lei lunar. Avem 2500 de lei lunar masa salariala. Se lucrează 30 de zile pe săptămână, adică o masa salariala de 83.33 de lei pe zi (salariul plătit zilnic taxatorului şi şoferului). O rotaţie se efectuează într-o ora, şi troleul merge de la 6 dimineaţa la 24 seara, adică 18 ore = 18 rotaţii. Ca rezultat, la o rotaţie trebuie sa plăteşti 83.33/18=4.62 lei pentru salariul şoferului şi a taxatorului. Costurile pentru o rotaţie se ridica la 204.62 de lei. Presupunem că întreţinerea troleului, dacă e să o raportăm la o rotaţie, mai costă încă 4 lei si 38 de bani (rotunjire). În total – 209 lei costuri pe rotaţie. 240-209= 31 de lei profit pe rotaţie. Mm, interesant, avem profit =))))

Calculele sunt extrem de optimiste, chiar ireale. Da să ne apropiem un pic de realitate: un şofer şi un taxator nu lucrează 18 ore pe zi şi 30 de zile pe lună. Avem că pe o rută ar trebui să lucreze minim 2 şoferi şi minim 2 taxatori => Masa salarială se dublează. Trecem de la 4.62 la 9.24 lei pe cerc. Întreţinerea unui troleu e mai scumpă deoarece e vechi, repede se uzează, şi doar roţile costă o avere, dar noi păstrăm acelaşi cost.

Un troleu nou ar consuma minim 400 de lei de curent pe o rotaţie, ceea ce ar fi dublu. Însă troleele noastre sunt vechi şi consuma muuult mai mult. În plus, iarna se include şi încălzirea salonului, adică cheltuieli în plus. Rămânem la 400 de lei pe cerc. Cheltuieli – 400+9.24+4.38 = 413 lei.

Un troleu nu e tot timpul arhiplin şi nu transportă 240 de calatori pe rotaţie. Dimineaţa poate da, însă în anumite ore, troleele sunt aproape goale. Presupun ca sunt cu 10% mai puţini. Rezultă 216 calatori pe rotaţie, adică 216 lei. Calcule 216-413=-197. Fiecare rotaţie generează o pierdere de 197 de lei.

Trebuie de ţinut cont de faptul că este şi personalul administrativ, a căror salarii trebuie achitate, clădiri întreţinute, electricitate pentru clădiri plătită… Uh, eu nu înţeleg cum de există întreprinderea asta pana acum!

Un simplu lucru comparativ pentru transportul cu electricitate… În Europa un tichet de transport costă între 15 si 25 de lei, la noi doar 1 leu, iar curentul costă la fel peste tot, troleele sunt aceleaşi, costurile de întreţinere la fel… No comment !!!

Mi se pare ca nu ai tinut cont de faptul ca pasagerii intra si ies.

Exact! Asta ar însemna că ar trebui să fie mai mult de 240 de pasageri pe rotaţie?

Da!

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s