Omul în Infinitatea Timpului şi Universului

Eram prin clasa a VII-a când meditaţiile asupra destinului omului în timp şi Univers mi-au generat pentru prima dată o stare de profund pesimism. Era noapte, toţi în casă dormeau, iar eu îmi imaginam infinitatea timpului şi a Universului… Mă gândeam la rostul nostru în Univers, că suntem extrem de mici şi neînsemnaţi, că murim şi dispărem în veci fără urmă. Mă copleşeau senzaţii de nedreptate, că suntem atât de neîmportanţi… Mă gândeam că vor dispărea părinţii şi îmi apăreau lacrimi în ochi…

Reveneam deseori la acele meditaţii şi mai mult noaptea. Îmi produceau de fiecare dată emoţii puternice şi îmi generau un îndemn de a realiza ceva măreţ în viaţă, care ar schimba destinele lumii. Eram aproape încrezut că voi reuşi să schimb ceva, pentru întreaga omenire… Naivă copilărie…

Cu trecerea anilor nici nu am observat când meditaţiile asupra destinului omului în Univers au devenit mai rare şi mai puţin emoţionante. Revenind acum chiar conştient şi intenţionat la acel subiect, nu mai am emoţiile de cândva. Societatea reuşeşte să creeze nişte valori sau pseudovalori prin care argumentează nişte rosturi şi nişte destine aproape pentru fiecare om.

Au dispărut părinţii…

Deja copiii mei sunt maturi…

Celebrul viers eminescian care îmi era extrem de neclar cândva: „Nu credeam să învăţ a muri vreo dată…” ,  acum îmi este o teză aproape trivială – omul cu trecerea timpului se învaţă să moară… Ne obişnuim cu gândul că suntem muritori. Poate doar credinţa în Dumnezeu şi în bine ne mai dă un firicel de speranţă că viaţa noastră are un rost în timp şi Univers.

Privesc imaginile care urmează… Mă impresionează dimensiunile Universului, dar senzaţiile nu mai sunt copleşitoare ca în copilărie… De ce oare?

universul1

Lasă un răspuns

