Coada de topor

Nu mi-i caracteristic sa fiu pizmaş şi să port pică cuiva, chiar şi atunci când mi se face un mare rău. Mi-i jale de pizmaş şi mă rog pentru el. Nu m-am răzbunat vreodată şi cred că nu o voi face cândva. „Sunt un om al nemâniei” şi cred în bine.

Am şi o calitate care poate uneori să nu placă. Pot spune adevărul în faţă, aşa cum este, când consider că este benefic, folositor şi constructiv, conducându-mă de dictonul: „Mi-e prieten Platon, dar mai prieten mi-e adevărul”. Mă străduiesc să nu jignesc prin adevărul pe care îl enunţ şi doresc sincer să fie cu efect pozitiv. Având o asemenea calitate evident că nu pot fi făţarnic, fals, linguşitor şi slugarnic.

Spunând adevărul unei persoane oneste, ea chiar mulţumeşte şi rămâne recunoscătoare – are posibilitatea să se corecteze, dacă e cazul, sau să vadă lucrurile din altă perspectivă, cel puţin. Nu e aceeaşi situaţia cu persoanele false şi făţarnice, cu cele linguşitoare şi slugarnice, adică cu lichelele, dacă e să folosim definiţia corespunzătoare din DEX. Adevărul pentru asemenea persoane este ca aghiazma pentru necurat. Te atacă, te bârfesc, îţi fac rău, te duşmănesc…

Discutam de curând cu un om foarte muncitor. E bun profesionist. Tot respectul pentru aceasta. Ce-i drept alte griji, în afară de lucru şi interesele personale, nu prea are. Compătimirea mea pentru aceasta, chiar dacă nu prea suferă din această cauză. Nu e linguşitor, e slugarnic. Direct acest lucru nu se observă, fiindcă spune adevărul cum este chiar şi şefilor. Slugărnicia se constată prin fapte. E ceva asemănător cu calitatea pisicii – de a cădea întotdeauna în picioare. Oricare ar fi şeful, tot lângă el este şi se împacă bine cu el. Nimeni nu spune că e rău să te împaci cu şefii, dar e prea din cale afară să reuşeşti de fiecare dată să fii un „sfânt” lângă „Dumnezeu”.

S-au întâmplat în trecut nişte lucruri mai puţin frumoase şi mi se explica că de vină este şeful, „bată-l binele”. Eu tot îi spuneam: „Dumnezeu cu voi! Nu mă interesează ce aţi făcut!”. Dar tot se insista cu explicaţiile. În stil categoric mi se inocula o părere pe care eu trebuie s-o am şi că nu trebuie să mă supăr de anumite fapre ale lor. De parcă mi-ar fi fost fraţi sau surori, ca să mă supăr pe ei. Nişte deprinderi comsomoliste şi comuniste de tristă amintire, când toţi trebuiau să judece cum spunea tătuca, în orice ipostază ar fi fost el: Stalin, Hruşciov, Brejnev etc. I-am reproşat doar că persoanele vizate erau ca membrii unui comitet comsomolist şi se comportau exact după calapod – chemarea la „covor” şi „păruiala” în comun – o haită de „câini” asmuţită asupra jertfei! Şi iar… mi se inocula că vina e a şefului… Şi atunci am spus şi eu că de fapt cozile de topor nu poartă o vină mai mică decât toporul… Şi iată aici omul s-a supărat şi a plecat…

Sincer, nu am dorit să jignesc persoana respectivă şi dacă ea se simte jignită – îmi cer scuze… S-a creat, probabil, o confuzie din cauza neînţelegerii sensului locuţiunii „coadă de topor”. Am deschis câteva dicţionare şi în majoritatea dintre ele se dă aproximativ aceeaşi definiţie: „Coadă de topor = persoană care servește drept unealtă în mâna dușmanului” (DEX). Şi aici nu văd de ce s-ar supăra cineva, dacă a fost şi este unealtă în mâna cuiva. E un adevăr. Poate altceva să fie jenant – cuvântul duşman. Şi aici subliniez încă o dată că nu consider pe nimeni de duşman, nu duşmănesc pe nimeni deoarece cred în bine. Dar dacă sunt persoane care au o altă atitudine faţă de mine, atunci le urez sănătate, numai bine şi să-i ajute sorocul să-mi facă cât mai mult rău. Am scris soroc deoarece nu mai sunt veşnic nici eu. Iar cuvântul duşman este şi el polisemantic, ce-i drept, cu sensuri afine: „Persoană care are o atitudine ostilă, răuvoitoare față de ceva sau de cineva, care urăște ceva sau pe cineva; vrăjmaș” (DEX). Adică duşmanii nu sunt neapărat numai la război. Dicţionarul de sinonime pune, în general, lucrurile într-un făgaş mult mai domol: duşman – „adversar, inamic, potrivnic, vrăjmaș, (pop.) pizmaș, pizmuitor, (înv. și reg.) pizmătar, pizmătareț, (înv.) neamic, neprieten, nepriitor, pârâș, sculător.” Ultimile sensuri îmi par, în general, formidabile.

Şi revenind la coada toporului, trebuie să spun că am şi careva amintiri plăcute legate de ea. Podul la casa părintească e pus pe o grilă din lemn de stejar. Am despicat cu toporul singurel buturugile de circa un metru lungime. Nu mai ţin minte câţi metri cubi de lemn au fost în total, dar destul de mult, dacă ne imaginăm o suprafaţă de circa 12m pe 14m. Şi pot spune cu certitudine că un topor fără o coadă bună nu costă nici două parale. Aveam un topor cu o lamă lată şi ascuţită cu o coadă lungă de spin. Eram tânăr şi voinic, cum este un băiat la 15-16 ani, şi nici nu-mi trebuiau pene/icuri să despic buturugile. Era suficient să mânuiesc bine toporul, iar puterea mare apărea datorită cozii lungi („pârghiei”) pe care o simt imaginar şi acum în mâni cu plăcere. Sincer, acel instrument, acea coadă de topor era nu numai bună la lucru, dar avea şi un aspect vizual asemămător cu o operă de artă. De acea coadă de topor îmi aduc aminte cu plăcere. Alte tipuri de cozi de topor nu am folosit şi nici nu voi folosi cândva. Detest persoanele care folosesc oamenii ca instrumente pentru a atinge scopuri proprii/egoiste sau pentru a lovi mai tare în alte persoane. Şi nu-mi place ca şi eu să fiu folosit ca un instrument în jocurile cuiva. Doar Stalin, Hitler şi alţii de teapa lor nu au comis odioasele crime cu mainele proprii. Le-au comis folosind ca instrumente/cozi de topor pe alţi oameni. Mi-ar fi jale de acele cozi de topor, de n-ar fi distrus ele destine şi vieţi omeneşti…

P.S. Eseul e scris cu scopul de a explica sensul expresiei „coadă de topor” şi este în mare parte ficţiune, ceea ce înseamnă că anumite asocieri cu persoane reale sunt pur întâmplătoare.

 

Lasă un răspuns

