Problema turnătorului

Vin cu o nouă problemă din Reţeaua Matematică, problemă propusă de masteranda Olga Golovetchi.

Am schimbat denumirea iniţială de „problemă de logică” doar pentru a mai specula cu sensurile cuvântului turnător 🙂 Desigur, nu e vorba de „epitetul depreciativ dat persoanei care pârăște, denunță pe cineva; denunțător”, ci de sensul legat de turnarea lichidelor 😉

„Cum puteţi împărţi 10 litri de apă în 2 părţi egale, având la dispoziţie un vas de 3 litri, un vas de 7 litri şi un vas de 10 litri, goale.”

Anunțuri

12 comentarii la “Problema turnătorului

  1. Pp ca exista un al treilea vas, in care se afla cei 10 l.
    Umplu vasul de 3l, torn in cel de 7
    Apoi, inca o data.
    A treia oara, nu mai pot pune decat 1l, ca se umple
    Raman cu 2 l in vasul de 3l
    Il vars in cel de 10l
    Umplu din nou vasul de 3l si il vars in cel de 10l, in care am acum 5l.

  2. Salut, buna incercare, stiu raspunsul , dar habar n-am cum sa-l expun aici – prea complicat. Cred ca daca incerc sa-l repet ma pierd printre caldari la juma de procedura :))

  3. Notam vasele cu v3, v7 respectiv v10.

    1.Presupunem ca initial v10 este plin si restul goale, adica
    v10=10, v7=0, v3=0

    2.Turnam din v10 in v7 si obtinem:
    v7=7, v10=3, v3=0

    3.Turnam din v7 in v3 si obtinem:
    v3=3, v7=4, v10=3

    4.Turnam v3 in v10 ca sa-l golim:
    v3=0, v7=4, v10=6

    5.Turnam iarasi din v7 in v3 si obtinem
    v3=3, v7=1, v10=6

    6.Iarasi golim v3, adica o turnam in v10:
    v3=0, v7=1, v10=9

    7.Transferam un litru din v7 in v3:
    v3=1, v7=0, v10=9

    8.Turnam din v10 in v7:
    v3=1, v7=7, v10=2

    9.Si… Momentul crucial, peste un litru din v3, turnam pana se umple din v7, adica inca 2 litri, si in v7 va ramane 5:
    v3=3, v7=5, v10=2

    10.Turnam din v3 in v10 si obtinem
    v7=5, v10=5, v3=0.

    ctd

  4. Sincer, niciodată nu am răbdarea să duc asemenea probleme până la capăt, măcar că-mi trezesc curiozitatea şi asta probabil din pricina că nu am îndrăgit matematica.

  5. Nu ai avut norocul, probabil, de un profesor de matematică foarte bun, care să-ţi inspire dragostea de ea.
    Am o convingere fermă că matematica este accesibilă la orice nivel oricărei persoane. Deosebirile apar în timpul necesar fiecăruia pentru a cuceri „bastioanele” matematicii 🙂
    Iar matematica distractivă – e doar distracitvă, adică te ocupi de soluţionarea problemelor când ai timp, dorinţă şi plăcere;)

  6. Luati si asta, cu placere:)

    Ionut numara masinile care trec prin fata ferestrei lui. Avand doar 5 ani mai greseste la numaratoare. Pana la 19 numara corect, dar dupa aceea in loc sa spuna 20 zice 30. La fel cu celelalt numare care se termina in 9. Daca ar ajunge la 29 urmatorul numar ar fi 40, dupa 39 zice 50 si asa mai departe. In total a numarat 96 de masini. Cate masini au trecut de fapt ?

  7. O rezolvare interesantă pentru acest tip de probleme este dată în revista „Наука и жизнь” 1990, nr.12 pag 56. „Переливание воды по-научному” http://publ.lib.ru/ARCHIVES/N/”Nauka_i_jizn”’/_”Nauka_i_jizn”’_1990_.html#9012

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s