„Schimbarea la faţă a”… României [1]

Dimineaţa m-am trezit devreme. Am făcut un duş. Am luat dejunul şi am plecat la Universitatea Hyperion. În câteva minute am fost la destinaţie.

Nu cunoşteam organizatorii la faţă. Am corespondat cu ei doar prin poşta electronică. Oricum, am fost întâlnit ca un vechi şi bun cunoscut. Am copiat prezentarea de pe sticul de memorie flash pe calculator. Am avut o surpriză – venisem cu un intrus – un mic viruşel 😉 Important că a fost anihilat 🙂

Rectorul Universităţii, profesorul Ion Spânulescu a deschis lucrările conferinţei. Au urmat prezentările profesorilor: S.S. Mishra, I. Dmitirieva, I. Spânulescu, A. Gheorghiu şi apoi a mea.

S-a asigurat traducerea simultană din română în engleză prin căşti speciale! Am putut să prezint lucrarea în română. A fost înţeleasă perfect deoarece am avut mai multe întrebări şi discuţii pe marginea ei.

În pauză am plecat la hotel. Era ziua de naştere a soţiei. O felicitasem dimineaţa. Dar, între timp a mai venit şi fiul Mihai cu Nicu şi au felicitat-o cu un buchet mare de flori.

Am revenit împreună la Universitate. Discuţii. Poze.

Poza comuna

Şi o recepţie fantastică. Foarte impresionantă pentru oaspeţii de peste hotare în primul rând prin căldura sufletească.

Seara am revenit la hotel. Eram obosiţi. Totuşi soţia a propus să mergem la o biserică din apropiere, care ne impresionase prin aspectul ei chiar din prima zi.

Biserica Sf. Stefan

Am ajuns la biserică. În ograda bisericii înfloreau trandafirii şi iasomia. O privelişte de vis. Am intrat pe poartă, am mers pe cărăruie şi nu am putut să nu admirăm florile.

Ograda

Am intrat în biserică. Eram doar noi doi.

Intrarea

Am scos banii să procurăm lumânări şi în acel moment am fost salutaţi. Era părintele Alexandru Stas. Din primele noastre cuvinte a înţeles că suntem basarabeni, aşa că ne-a întrebat zâmbind: вы говорите по русски? Ne-a oferit câte o crenguţă mirositoare de iasomie. Apoi ne-a invitat să ne aşezăm la masă. Eram în Biserica Sfântului Ştefan, ctitorită de către Ştefan Racoviţă, Domn al Ţării Româneşti în perioada 1764-1765.

Parintele

Ne-a întrebat pe îndelete cine suntem, din ce părţi ale Moldovei. Ne-a povestit despre sine, despre studii, despre serviciu. A predat teologia. A scris şi manual de teologie. Foarte pasionat de literatură, de limbă, de limba rusă. Un bun cunoscător al etimologiei cuvintelor. Ne-a surprins de mai multe ori cu cunoştinţe deosebite în etimologia cuvintelor, inclusiv a denumirii oraşului Chişinău. La legenda binecunoscută, el a mai adăugat o variantă bazată pe sensul cuvintelor de provenienţă maghiară, în care Chişinău ar fi însemnat Ineul Mic, Ineu fiind denumirea unui râuşor.

Am discutat despre literatura rusă. Părintele Alexandru s-a dovedit a fi un bun cunoscător al operei scriitorului rus Leskov.

Ne-a făcut o excursie prin biserică şi ne-a descris picturile de pe pereţi. În câteva locuri ne-a arătat urmele rămase de la investigaţiile făcute de către Nicolae Iorga – nişte dreptunghiuri nu prea mari în care se văd urmele unor picturi mai vechi decât cele actuale.

Ne-a uns cu mir. Când ne vorbea despre tainele căsătoriei treceau fiori prin noi. Simţeam că Dumnezeu ne iubeşte.

Ne-a servit cu dulciuri şi cu vin… Ne-a uns iar cu mir…

Apoi am ieşit afară să aprindem lumânările. Soţia a aprins o lumânare şi pentru sora geamănă, care a decedat mai mulţi ani în urmă – era şi a ei zi de naştere.

Parintele 4

Biserica

Părintele Alexandru ne-a impresionat şi aici. A insistat să-i ofer eu soţiei trandafiri albi şi roşii din ograda bisericii.

trandafiri

Am ieşit din ograda bisericii foarte fericiţi. Am simţit acest lucru profund graţie părintelui Alexandru.

flori

Va urma…

2 comentarii la “„Schimbarea la faţă a”… României [1]

Lasă un răspuns

