Platforma multimedia Adobe Flash… şi despre terminologie

În informatică, platforma semnifică un anumit tip de arhitectură hardware şi de mediu software care asigură execuţia aplicaţiilor software. Platforma include: arhitectura hard, sistemul de operare, limbajele de programare şi interfaţa cu utilizatorul (bibliotecile şi interfaţa grafică).

Platforma multimedia se referă la acele platforme care se asigură condiţii speciale pentru gestionarea şi folosirea conţinutului multimedia.

Adobe Flash ţine de platformele multimedia care sunt folosite pentru adăugarea animaţiei, video şi interactivităţii la paginile Web. De curând, Adobe Flash e poziţionată şi ca instrument de creare a aplicaţiilor de tip RIA (Rich Internet Applications) – aplicaţii care asigură în Internet funcţiile  unui calculator personal.

Din păcate, termenul Flash este complex/polisemantic, semnificaţia lui depinzând uneori şi de context. Poate avea înţelesul de:

  • platformă multimedia,
  • plugin,
  • player,
  • program,
  • format multimedia,
  • format de fişier,
  • tehnologie,
  • dispozitiv de memorie
  • etc.

Ca tehnologie/platformă Adobe Flash  foloseşte grafica vectorială şi cea rasterială pentru a asigura animaţia textului şi a imaginilor. Folosind fluxurile bidirecţionale asigură în Internet transmiterea conţinutului audio şi video, precum şi captarea interactivităţii pentru diversele dispozitive: şoricel, tastatură, microfon, cameră video. Adobe Flash este integrat cu ActionScript – limbaj de programare orientat pe obiecte.

Platforma Adobe Flash se aseamănă întrucâtva cu platforma Java prin faptul că nu depinde de platforma hard, având şi ea trei elemente distincte, caracteristice platformei Java:

  1. conţinut/format Flash, integrat cu platforma (fişiere de tip: fla, flv, swf, as,…),
  2. aplicaţii de lucru cu conţinutul Flash (Adobe Flash CS5, Adobe Flash Builder CS5,…),
  3. player-ul Flash (include maşina virtuală de rulare a conţinutului Flash).

De menţionat că platforma este procurată în 2005 de către Adobe Systems odată cu procurarea companiei Macromedia, platforma fiind lansată în 1996 şi având origini mai vechi şi mai adânci în afara companiei Macromedia. Actualmente, dezvoltarea platformei este asigurată de către Adobe Systems.

Cel mai cunoscut şi mai răspândit produs al firmei este plugin-ul/player-ul Flash. Este un program de vizualizare a animaţiilor, de rulare a conţinutului video şi a celui multimedia, de acces la diverse jocuri, inclusiv la cele 3D. Adobe Systems menţine şi plugin-ul/player-ul Adobe Shockwave.

Prin conţinut/ format Flash se subînţeleg câteva tipuri de formate, fişierele corespunzătoare având una dintre extensiunile: fla, flv, swf, as etc. Cele mai populare tipuri de formate sunt Flash (fla)  şi Shockwave (swf), ultimul mai fiind denumit şi Short Web Format.  Nu sunt unicele formate pentru acest tip de animaţie, dar sunt cele mai populare. Pot apărea confuzii în legătură cu folosirea denumirii formatelor, toate fiind adesea referite ca format Flash, urmând ca să se subînţeleagă şi ulterior să se specifice tipul concret. În continuare vom folosi termenul de format Flash atât ca unul generic pentru toate tipurile, cât şi pentru tipul concret fla.

Este interesant faptul că Adobe Systems oferă o descriere deschisă detaliată doar pentru formatul fişierelor de tip swf, nu şi pentru cel formatelor de tip fla. Explicaţiile acestei situaţii ţin de interesele de afaceri ale companiei Adobe Systems.

Formatul Flash a câştigat o mare popularitate deoarece este rulat de majoritatea browser-elor şi poate transmite foarte rapid animaţia într-un mod fluid şi atractiv.

Descărcarea rapidă a fişierelor în formatele Flash şi Shockwave e posibilă graţie la doi factori inovatori.

  • Primul factor este determinat de însăşi esenţa majorităţii fişierelor de tip Fash şi Shockwave, integrate, în general, cu grafică vectorială, spre deosebire de animaţia GIF, bazată pe imagini BMP. Aceasta înseamnă că imaginea nu-i reprezentată printr-o consecutivitate de pixeli, ci printr-o consecutivitate de linii, forme şi culori, pe care aplicaţiile respective le tratează ca formule matematice. Reamintim că dreaptă, spre exemplu, este descrisă prin unghiul format cu o axă, prin coordonatele şi lungimea ei în raport cu alte forme. Astfel, un fişier, care salvează o imagine în formă vectorială, poate fi mult mai mic decât cel în forma BMP, care trebuie să salveze informaţia despre fiecare pixel. Aplicaţiile Shockwave şi Flash pot folosi şi imagini de tip BMP, care sunt comprimate şi reduse pentru a asigura dimensiunile reduse ale fişierelor. Imaginile BMP pot fi deplasate, de asemenea, de-a lungul ecranului, în mod asemănător cu cel din animaţia dHTML, care ajută la menţinerea dimensiunilor reduse pentru fişiere. Majoritatea fişierelor Flash sunt complet vectoriale, ceea ce asigură să fie extrem de mici.
    În tehnologia Flash se foloseşte tehnica interpolării, prin care se creează uşor cadre intermediare între cadrele vectoriale cheie prin calcularea schimbărilor ce au loc în informaţia geometrică între cele două imagini cheie. Ca rezultat, animaţia vectorială ocupă mai puţin spaţiu decât cea de tip BMP, care stochează fiecare cadru ca o imagine unică.
  • Al doilea factor care asigură descărcarea rapidă a animaţiilor de tip Flash şi Shockwave este determinat de modul prin care fişierele sunt transmise real prin Internet. Fişierele de tip Flash şi Shockwave sunt transmise în flux în aşa mod încât browser-ul să poată să iniţieze rularea „filmului” înainte ca întregul fişier să fie descărcat. Îndată ce serverul transmite textul paginii Web şi apoi a fişierelor de imagine, un site te tip Flash poate fi configurat astfel ca să trimită un film introductiv în timpul rulării căruia se va încărca restul conţinutului Flash. Webmasterul poate codifica fişierul astfel încât un browser va începe să ruleze filmul îndată ce o anumită parte din fişier este descărcată. Partiţia în timp este realizată astfel încât fiecare parte din fişier este descărcată înainte ca filmul să fie rulat până la acel punct. De altfel, acesta este şi modul în care funcţionează video de tip streaming.

Tehnologiile Flash şi Shockwave sunt preferate de foarte mulţi utilizatori şi designeri Web datorită, în mare măsură, accesibilităţii asigurate prin strategia de promovare adoptate de Macromedia şi continuate de Adobe. Plugin-urile corespunzătoare sunt integrate cu cele mai importante browser-e şi sisteme de operare. Plugin-ul se obţine simplu şi gratuit atunci când nu-i integrat în browser. Toate procedurile de instalare se execută în fundal, astfel încât utilizatorul nu trebuie să iasă din browser pentru procesul de descărcare de lungă durată.

Plugin-urile se actualizează cu uşurinţă, ceea ce permite companiei Adobe să dezvolte continuu şi să distribuie noile tehnologii. Player-ele Flash şi Shockwave sunt intenţionat proiectate astfel încât să fie uşor adaptabile la viitoar
ele modificări şi utilizatorul să actualizeze player-ele doar printr-o simplă descărcare a fişierului corespunzător. Si din moment ce aceste fişiere sunt destul de mici ca mărime, timpul de descărcare va fi scurt. Actualizarea player-elor este asigurată automat de către browser-ele utilizatorilor.

Diversele formate de animaţie de pe Web au variate particularităţi care le pot avantaja din anumite puncte de vedere şi le pot dezavantaja din altele. Totuşi majoritatea dintre designerii Web preferă tehnologia Flash, chiar şi atunci când un alt format ar putea fi mai bine adaptat necesităţilor lor. Se explică acest fenomen prin simplul fapt eu cunosc că majoritatea utilizatorilor Web au deja capacităţile necesare pentru aplicarea tehnologiei Flash, iar atunci când nu le au, le pot uşor obţine. Universalitatea tehnologiei Adobe Flash face ca mai mulţi dintre designerii Web să includă conţinuturi de tip Flash în paginile lor, ca apoi să accepte definitiv şi formatele.

Chiar dacă tipurile de formate Flash (fla) şi Shockwave (swf) se referă, în general, la acelaşi domeniu şi sunt asigurate de aceeaşi companie, ele au câteva distincţii semnificative. Explicaţia similitudinilor, dar şi a deosebirilor, este legată, în primul rând, de originile celor două formate de fişiere:

  • Aplicaţia software Director, utilizată pentru a crea conţinut Shockwave, există de multă vreme, chiar mai de mult decât există Internetul în forma sa actuală. A fost iniţial dezvoltată pentru a crea conţinut dinamic pentru CD-ROM-uri, şi este încă folosită în acest scop. Când conţinutul dinamic a devenit popular pe Internet, versiunile actualizate au inclus şi caracteristici care să permită folosirea fişierelor Shockwave pe Web.
  • Flash, pe de altă parte, a fost construit chiar din start pentru utilizare pe Web. Macromedia a adaptat Flash de la Future Splash Animator, program de animaţie în grafică vectorială. Versiunea Macromedia a fost special adaptată pentru transmisia prin conexiunile de linii telefonice.

O explicaţie în plus a „invaziei” animaţiei Flash pe Web este faptul că se generează surprinzător de uşor. Şi programul Flash, dar şi programul Director, pun un studio de animaţie funcţional chiar pe desktop, şi automatizează o mulţime de sarcini complexe caracteristice pentru multimedia.

Odată cu procurarea platformei Flash de către Adobe Systems, situaţia s-a simplificat întrucâtva deoarece toate pârghiile legate de asigurarea unui viitor pentru aceste formate sunt concentrate într-un singur loc. Rămâne la discreţia Adobe Systems să decidă soarta de mai departe a formatelor fla şi swf. Totuşi la moment, într-o aproximare foarte lejeră am putea spune formatele fla şi swf se deosebesc la fel cum se deosebesc fişierele care conţin codurile programelor în anumite limbaje de programare şi fişierele executabile (exe sau com) corespunzătoare.

Anunțuri

3 comentarii la “Platforma multimedia Adobe Flash… şi despre terminologie

  1. Pingback: Platforma multimedia Adobe Flash… şi despre terminologie - Ziarul toateBlogurile.ro

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s