ANIMAŢIA 3D PE WEB

Animaţia 3D este o temă nu numai actuală, dar şi foarte interesantă. Filmul „Avatar” e doar una dintre ilustraţiile posibilităţilor extraordinare pe care le posedă această tehnologie. Am încercat să găsesc pe Web o descriere. Din păcate, nu numai în română, dar şi în alte limbi nu am găsit una suficent de bună. În continuare, am încercat să ofer o desciere succintă, desigur, în acelaşi context al terminologiei informatice.

O opţiune importantă pentru animaţia/grafica Web este animaţia/grafica Web 3D. Pentru un cititor neiniţiat se cere o succintă explicaţie a deosebirii dintre animaţia/grafica 2D şi animaţia/grafica 3D, chiar dacă ea pare banală. În animaţia/grafica 2D sunt două dimensiuni: lăţimea şi înălţimea. Desenele copiilor sunt, de regulă, cele mai fidele exemple de grafică 2D. În grafică 3D la cele două dimensiuni ale graficii 2D se mai adaugă una – adâncimea. Adică, în animaţia/grafica 3D sunt 3 dimensiuni: lăţimea, înălţimea şi adâncimea. O dimensiune în plus faţă de 2D induce o complexitate mai mare de reproducere şi redare a animaţiei/graficii 3D.

Procesul de creare şi redare a animaţiei/graficii 3D parcurge etapele de:

  1. modelare – creare a modelului matematic trei dimensional al scenei şi al obiectelor de pe ea, model care descrie procesul de generare a formelor obiectelor şi a amplasării lor în scenă, precum şi a mişcării obiectelor componente,
  2. proiecţie (rendering) a modelului 3D pe ecran/plan,
  3. redare a animaţiei/imaginii pe dispozitivul de ieşire – ecran sau imprimantă.

Etapa a doua este în plus dacă dispozitivul de ieşire este un monitor sau o imprimantă 3D.

Scena, ca spaţiu virtual pentru modelare, include obiecte din următoarele categorii:

  1. geometrică – modele matematice şi sisteme de coordonate,
  2. materială – proprietăţi vizuale ale obiectelor ce ţin de culoare, reflecţie/difracţie,
  3. a surselor de lumină – direcţie, putere şi spectru optic,
  4. a camerei virtuale – punct de referinţă şi unghi de construire a proiecţiei,
  5. a forţei şi acţiunii – setare a deformărilor dinamice ale obiectelor şi a caracteristicilor ce ţin de mişcare,
  6. a efectelor speciale – obiecte care imită fenomenele naturii.

Prin modelarea matematică 3D se subînţelege reprezentarea acestor categorii de obiecte şi amplasarea lor în scenă prin transformări geometrice care să faciliteze utilizarea lor ulterioară în redarea pe ecran.

Etapa de proiecţie (rendering) a scenei pe ecran prin care modelul tridimensional este transformat într-o matrice (rastru) de pixeli include nu numai construirea imaginii 2D, cum este ilustrat în figura alăturată (printr-un clic pe imagine ea poate fi vizualizată la dimensiune reală), dar include şi transformări speciale prin care se creează iluzia realităţii. Există diverse tehnologii de proiecţie (rendering), folosite adesea combinat.

Animaţia 3D pe Web oferă utilizatorilor un alt nivel de interacţiune cu conţinutul online. În animaţia/grafica 3D utilizatorul poate accesa modelul 3D şi poate controla redarea pe ecran. Cu modelul 3D pot fi efectuate mişcări, pot fi activate funcţii şi chiar pot fi modificate dimensiunile modelului.

Tehnologia 3D se aplică şi în comerţul electronic pe Web. Cumpărătorii online pot vizualiza obiectul din orice perspectivă, la fel ca într-un magazin real. Unele site-uri cu ajutorul graficii 3D creează „garderobe virtuale” unde utilizatorii pot crea un model 3D al corpului şi poate proba diverse haine. Tehnologia 3D poate, de asemenea, să adauge un nou nivel de conţinut pentru site-urile educaţionale, când obiectul de studiu poate fi vizualizat şi studiat din diverse perspective.

Există mai multe aplicaţii software cu ajutorul cărora se creează şi se redă conţinutul 3D. Printre cele mai cunoscute sunt Autodesk 3ds Max şi Autodesk Maya. Adobe Flash oferă şi ea un anumit suport pentru lucru cu grafica şi animaţia 3D. Redarea şi rularea pe Web a conţinutului 3D se efectuează cu ajutorul player-elor.

Tehnologia 3D este cu adevărat surprinzătoare, şi cel mai probabil, va revoluţiona Internetul, la fel cum l-a revoluţionat cândva tehnologia Flash 2D. Web-ul poate deveni mai simplu decât o carte şi mai dinamic decât un joc video, iar accesul la informaţie poate fi interactiv, într-un mediu virtual 3D.

Anunțuri

5 comentarii la “ANIMAŢIA 3D PE WEB

  1. Pingback: ANIMAŢIA 3D PE WEB - Ziarul toateBlogurile.ro

  2. Chiar dacă ne apropiem cu pasi mari de Star Trek (in multe privințe am depășit tehnic „inovații” prezente in primele serii), mai este destul de mult până când vom dispune de un dispozitiv de reprezentare holografică a produselor. Şi totuși, www-ul / web-ul asa cum îl ştim noi acum va avea parte de schimbări radicale într-un viitor nu prea îndepărtat. 🙂

  3. Sunt convins că aşa va fi! Am impresia că este greu să se prezică ce schimbări o să aibă loc în 5 ani, nemaivorbind de o perioadă de timp mai mare!
    Este realmente fascinantă această revoluţie tehnologică 🙂

  4. Personal am uneori impresia că „tehnologia aleargă la pas” în jurul nostru iar noi gâfâim încercând să ţinem pasul cu ea. 😀

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s