Ochelarii

Există lucruri cărora nu le atragi atenţia până la un moment… Unul dintre ele este vederea… Vreai nu vreai, dar cu vârsta vederea slăbeşte şi la un  moment dat ai nevoie de ochelari. Ochelarii ţi-i prescrie oftalmologul, iar de procurat îi procuri în farmacii specializate, numite în Chişinău „Optica”, după calapodul rusesc.

Cu vreo 3 ani în urmă am fost nevoit să apelez, pentru prima dată, la ochelari de vedere. Cu prescripţia oftalmologului mi-am comandat ochelarii la „Optică”. I-am luat dar nu mă simţeam bine în ei. Am făcut o reclamaţie orală şi oftalmologul mi-a ales ochelari gata făcuţi, aşa că cei la comandă au stat nefolosiţi – bani aruncaţi în vânt.

De curând, am simţit nevoia de a-mi schimba ochelarii de vedere. Am mers la aceeaşi „Optică”. Am trecut consultaţia oftalmologului. M-a liniştit că am o vedere bună, corespunzătoare vârstei. Mi-a ales lentilele corespunzătoare, am ales şi rama care mi se potrivea şi am făcut comanda de ochelari. Când definitivam comanda, s-a apropiat meşterul. Mi-a părut cunoscut şi am avut impresia că şi el mă cunoaşte. Chel, cu faţa puţin buhăită de băutură. După ce a plecat, am întrebat cum e numele lui. Numele – cunoscut.

Atunci am decis să intru în atelier. Era ocupat cu şlefuirea unor lentile. L-am salutat. S-a întors şi m-a salutat şi el ca pe un vechi cunoscut. Era un fost coleg de facultate – din grupele ruse. Chiar dacă la facultate grupele moldoveneşti şi cele ruse făceam separat orele, totuşi la faţă ne cunoşteam. Nu îi era comod că l-am recunoscut. Mi-a spus că se ocupă de acea meserie mai mult pentru suflet. Ei, oamenii sunt diferiţi şi chiar nu mă surprinde faptul că un matematician se ocupă de confecţionarea ochelarilor. Mendeleev avea pasiunea pentru confecţionarea valizelor…

I-am relatat succint istoria cu ochelarii la comandă şi am mai adăugat că am făcut o nouă comandă. M-a rugat să aduc ochelarii pe care i-am folosit şi care nu-mi creează disconfort. Mi-a lămurit de ce am avut probleme cu cei făcuţi la comandă.

Interesant e că şi noii ochelari, la fel nu-i pot folosi – îmi creează disconfort. Dar deja ştiu care e problema şi cum poate fi ea soluţionată…

„Oftica” respectivă e mai mult un atelier de stoarcere a banilor şi mi-a reamintit de timpul sovietic. E ca o „vizuină” rămasă din trecut. Absolut toţi lucrătorii vorbesc doar în rusă. Sunt veniţi de aiurea, de pe teritoriul fostei URSS. Serviciile sunt foarte scumpe, cea mai mică unitate de măsură fiind 50 de lei, dar cea mai folosită – 100 de lei. O consultaţie de câteva minute, cel puţin 50 de lei. Nişte calităţi suplimentare şi pretinse ale lentilelor ochelarilor pentru calculator – cel puţin 100 de lei. Aici e şi buba cu ochelarii – calităţile suplimentare ale lentilelor (anti nu ştiu ce…) schimbă şi calităţile lor de bază.

De fapt, ceea ce am descris mai sus îmi reaminteşte perfect de trecutul sovietic al Basarabiei. „Oftica” sovietică avea efecte asemănătoare – distorsionarea realităţii, producerea „ameţelilor” şi „durerilor de cap” pentru populaţia autohtonă.

Sărbătoarea Limbii Române a readus moldovenilor claritatea vederii – stau bine cu văzul şi nu au nevoie de „oftica” prescrisă şi adusă de aiurea.

5 comentarii la “Ochelarii

  1. Pingback: Ochelarii - Ziarul toateBlogurile.ro

  2. Noa serbus vecine şi să ai parte de o primă zi de toamnă bună. Cu ochelari pe măsură, făcuţi de meşteri buni, nu de cârpaci.
    Deocamdată să-i mulţumesc bunului Dumnezeu că mă descurc cu nişte ochelari de 0,75 cărora le-am demontat braţele de atârnat după urechi şi le-am înlocuit cu elastic pentru a-mi sta mai bine fixaţi şi a nu mă incomoda la calculator.
    Şi „OPTICA” voastră îmi aminteşte de „OPTICA” noastră care-i concura pe nemţi şi care a trebuit să moară pentru a comanda şi noi lentile de plastic în locul celor de sticlă. Cică sunt mai bune. Doar că nu trebuie să ne mai mirăm că ochiul nu se acomodează cu ele.
    Dar îmbărânind, vedem mai bine cum stau lucrurile şi nu ne mai mirăm de nimic. Dumnezeu să ne ajute pentru a merge înainte.

  3. Te salut, Liviu! Bucuros să te revăd pe blogul meu! Am intrat de câteva ori pe al tău şi am admirat minunatele poze cu nepoţica! Să fiţi cu toţii sănătoşi şi să aveţi parte şi prima zi de toamnă bună, dar şi de celelalte zile.

    Cu 0,75 chiar că poţi să te lauzi! La mine e mai mult de 1 şi, probabil, mai puţin de 1,5! Rămâne să stabilim exact varianta optimă!

    Înţelept spui, Liviu, că vedem mai bine cum stau lucrurile cu vârsta! Să ne ajute Dumnezeu să mergem înainte, că înainte era mai bine 🙂

Lasă un răspuns

