Supercomputerul chinez Tianhe-1A – primul în Top 500

Un eveniment semnificativ – supercomputerul chinez  Tianhe-1A de la National University of Defense Technology (China) a ieşit pe primul loc în clasamentul mondial al supercomputerelor Top 500. Evenimentul a fost „consfinţit” azi în cadrul „2010 Annual Meeting of the National High Performance Computing” (HPC China 2010), care se desfăşoară în Beijing în perioada 27-30 octombrie 2010.

Noul record constituie 2,507 petaflops şi devansează semnificativ precedentul record de 1,76 petaflops al complexului de calcul Jaguar de la OakRidge National Lab (SUA). Reamintim că flops e o prescurtare pentru FLoating point OPerations per Second (operaţii cu virgulă mobilă pe secundă).

2,507 petaflops = 2 cvadriloane 507 trilioane flops = 2,507 *1 000 000 000 000 000 flops = 2,507*1015 flops.

Sistemul foloseşte 7 168 cartele (GPU) NVIDIA® Tesla™ M2050 şi 14 336 procesoare (CPU) Intel Xeon. Dacă arhitectura combinată GPU şi CPU folosită în Tianhe-1A ar fi fost realizată doar cu procesoare centrale (CPU), ar fi necesitat 50 000 de procesoare (CPU) şi un spaţiu de două ori mai mare decât cel folosit de sistemul Tianhe-1A. Şi ce e mai important – un sistem construit doar cu procesoare centrale ar fi consumat circa 12 megawaţi. Sistemul Tianhe-1A consumă doar 4,04 megawaţi (aproape de trei ori mai puţin). Economia de energie obţinută se egalează cu consumul anual de energie pentru 5000 de case de locuit.

„Performanţa şi eficienţa sistemului Tianhe-1A n-ar fi fost, pur şi simplu, posibilă fără cartelele GPU”, a spus Guangming Liu, şeful National Supercomputer Center din Tianjin.

Supercomputerul va fi folosit pentru calcule ştiinţifice şi modelări complexe (ţunami, uragane, cercetarea cancerului, design-ul automobilelor, formarea galaxiilor etc.).

 

9 comentarii la “Supercomputerul chinez Tianhe-1A – primul în Top 500

  1. Pingback: Supercomputerul chinez Tianhe-1A – primul în Top 500 - Ziarul toateBlogurile.ro

  2. Omule, se ştie că viitorul e al chinezilor… M-ai dat gata şi de data asta cu informaţiile tale, cu o singură observaţie care sper să nu te supere: corect se scrie WATT, cu dublu v. Şi cu scuzele că nu te-am mai citit cam de multişor, dar promit să recuperez…

  3. @Vio
    Sunt bucuros că ai revenit, Vio, pe blogul meu! Eu, am intrat, periodic, pe al tău! Ştiu că ai avut multe articole şi interesante. Am mai scris uneori şi comentarii.

    Am verificat DEX-ul, înainte de a publica articolul! La singular – watt, la plural waţi. Într-un loc, ai dreptate, am scris megavaţi 😦 Mi se mai întâmplă, cu părere de rău 😉 Mulţuimesc că mi-ai indicat greşeala! Am şi corectat-o!

    Chinezii, într-adevăr, par de neoprit! Am şi eu impresia că viitorul e al lor! Dar, nu numai al lor… Cel puţin, sper să fie şi al nostru 🙂

  4. E o problemă comună! Internetul ne oferă atâta informaţie, că încercăm să asimilăm cât mai multă informaţie şi să vizităm mai mult esite-uri în cât mai puţin timp. Şi, sigur, aceasta devine o problemă…

  5. Am o problemă cu blogul tău. Poţi face cumva ca să apară ceva mai mare conţinutul căsuţei cu codul de securitate? Sunt nişte caractere atât de mici că niciodată nu le nimeresc din prima…

Lasă un răspuns

