Folosirea scripturilor ActionScript în Flash

Limbajul ActionScript permite să se adauge în aplicaţie interactivitate complexă, control al rulării şi afişare a datelor. Fragmente de cod ActionScript pot fi adăugate prin panoul Actions (meniul Windows sau F9), fereastra Script (apare când se deschide un fişier ActionScript) sau cu un editor extern.

ActionScript are propriile reguli de sintaxă şi cuvinte cheie rezervate şi permite să se utilizeze variabile pentru a stoca şi prelua informaţii. ActionScript include o bibliotecă mare de clase integrate care permit să se creeze obiecte pentru a realiza diverse acţiuni utile.

Nu e neapărat nevoie să se înţeleagă fiecare element ActionScript pentru a programa/scrie în limbaj. Dacă scopul e clar, codul ActionScript poate fi scris folosind acţiuni simple.

Flash include mai multe versiuni ale limbajului ActionScript, pentru a satisface necesităţile diverşilor utilizatori. Odată ce sunt mai multe versiuni ale limbajului şi modalităţi de a include codul în fişierul FLA, sunt posibile şi câteva modalităţi diferite de studiu al limbajului.

Moduri de lucru cu ActionScript

  • Modul Script Assist permite să se adauge ActionScript la fişierul FLA fără a se scrie codul. După ce se selectează acţiunile, soft-ul prezintă interfaţa pentru a introduce parametrii necesari fiecărei dintre ele.

Se cer cunoştinţe sumare despre funcţiile care trebuie utilizate pentru a realiza acţiuni specifice. Nu trebuie să se studieze sintaxa. Mulţi dintre designeri şi non-programatori utilizează anume acest mod.

  • Comportamentele (Behaviors), de asemenea, permit să se adauge cod la fişier fără a-l scrie. Comportamentele sunt scripturi prescrise pentru acţiuni uzuale. Există posibilitatea să se adauge un comportament şi apoi să fie configurat cu uşurinţă în panoul de comportamente. Comportamentele sunt disponibile numai pentru versiunile până la ActionScript 2.0.
  • Scrierea nemijlocită a codului ActionScript oferă cea mai mare flexibilitate şi control asupra documentul, dar este nevoie de familiarizare cu limbajul ActionScript şi convenţiile corespunzătoare.
  • Componentele sunt clipuri video precompilate care ajută să se pună în aplicare funcţionalităţi complexe. Componenta poate fi o interfaţă de control simplu pentru utilizator, cum ar fi o casetă de bifare, sau poate fi un control complex, cum ar fi un panou de rulare. Funcţionalitatea şi aspectul componentelor pot fi particularizate. Pot fi descărcate componente create de alţi dezvoltatori.

Scrierea codului în ActionScript

În mediul de autor codul ActionScript se scrie fie în panoul Actions, fie în fereastra Script, în care există un editor de cod cu caracteristici complete şi diverse facilităţi.

  • Panoul Actions (se activează fie prin F9, fie prin Windows -> Actions) se foloseşte atunci când se scriu script-uri care fac parte din documentul Flash (script-uri încorporate în fişierul FLA). Panoul Actions include facilităţi, de tipul celor oferite de setul de instrumente Actions, care oferă acces rapid la nucleul elementelor limbajului ActionScript, precum şi cele oferite de modul ScriptAssist, în care se solicită elementele necesare pentru a crea script-uri.
  • Fereastra Script (care apare când se deschide un fişier AS) se utilizează când se scriu script-uri externe, adică script-uri sau clase care sunt salvate în fişiere externe. Pentru crearea fişierelor externe AS se pot folosi şi editoare de text. Fereastra Script include asistenţă specială.

Panoul Actions are 4 ferestre pentru: Script, meniu, caseta de instrumente şi navigator.

Inserţia unui element ActionScript în fereastra Script se efectuează fie prin dubli-clic, fie prin tragerea lui în fereastra Script.

Ajutorul se activează în mod obişnuit prin selecţia elementului şi apăsarea tastei F1.

Fereastra Script permite să se creeze fişiere externe care pot fi importate în aplicaţii. Meniul afişează elementele limbajului, disponibile pentru scrierea codului.

Ambele moduri de lucru cu ActionScript oferă diverse/variate facilităţi pentru dezvoltatori.

7 comentarii la “Folosirea scripturilor ActionScript în Flash

  1. Pingback: Folosirea scripturilor ActionScript în Flash - Ziarul toateBlogurile.ro

  2. Saptamana asta Photographis implineste 3 ani de functionare si 20 000 de vizitatori in 2010! Iti multumesc pentru suportul pe care l-ai oferit blogului meu!
    Gasesti un premiu la mine in ultima postare!
    Multumesc mult, Valeriu!
    Salutari!

  3. După cât de bine pregătit eşti, se pare că iubeşti informatica. Ugh, se pare că sentimentele mele se apropie mai mult de ură, decât de iubire. Mi-am pierdut de 2 ori informaţia de pe un stick de memorie, evident nu din cauza mea, atunci când sunt mai grăbit să lucrez îmi apare un ecran cum că se instalează nu ştiu ce actualizare, iar dacă vreau să închid nu mă lasă până ce Windows-ul nu-şi instalează actualizările. Ah, e un coşmar! Ca să nu mai vorbesc de faptul că, aproape am uitat să scriu de mână…

  4. Sa stii, Vio, ca atunci cand ai afirmat ca iubesc informatica, mi-am dat seama ca intr-adevar am anumite sentimente calde fata de acest domeniu atat de dinamic si de interesant!

    Eu am pierdut prima varianta a primei mele carti! Peste 120 de pagini, tot din cauza unor intamplari nefericite. Oricum, mi-a fost de invatatura sa nu mai tin nici un fisier doar pe un singur suport.

    Am si eu problemele de care spui, dar parca mai putin ma afecteaza. Mai folosesc si niste utilite de tipul TuneUp, care imi tin compul intr-o stare cat de cat buna!

    Iar de scris de mana… Imi place mult mai mult sa scriu la comp. E mult mai putina pierdere de timp, dar si calitatea scrisului e mai buna!

  5. Da, se vede că iubeşti domeniul. Ce nu ţi-am mai spus este faptul că şi atunci când am avut datele salvate ŞI pe un hard, a crăpat hardul tocmai când ziceam Doamne ajută!

Lasă un răspuns

