Despre scopurile educaţiei

În sens larg, societatea umană e un organism viu inteligent. Existenţă ei în timp presupune nu pur şi simplu reproducerea continuă a elementelor constituente, dar menţinerea, perfecţionarea şi generarea la nivel de societate a celor mai bune valori materiale, sociale, spirituale, intelectuale etc. Evident că apare întrebarea despre enumerarea acelor valori! Chiar dacă sarcina pare dificilă, evidenţierea primei valori e o sarcină simplă! Omul, da, omul e cea mai importantă valoare a societăţii!

O societate modernă trebuie să fie dotată cu sistem eficient de ocrotire a sănătăţii omului… O societate modernă trebuie să aibă un sistem performant de educaţie a omului! Da! Anume a omului şi nu pur şi simplu a tinerilor.

Dacă pentru primul sistem scopurile sunt clare şi se rezumă la garantarea şi menţinerea sănătăţii omului, pentru al doilea sistem, conceperea de ansamblu a unui scop simplu şi clar, pare o sarcină dificilă, dacă nu chiar imposibilă atunci când ne imaginăm multiplele domenii de activitate umană…

Totuşi… Dezvoltarea fulminantă a societăţii moderne, graţie progresului ştiinţific, tehnic, economic etc. a evidenţiat clar scopul de bază al educaţiei…

Scopul principal al sistemului de educaţie modern este „producerea” OMULUI STUDIOS – HOMO STUDIOSUS. Absolvenţii trebuie să obţină nu pur şi simplu cunoştinţe, nu pur şi simplu anumite abilităţi şi deprinderi! Principala calitate a absolventului modern trebuie să fie calitatea de a studia independent şi continuu, indiferent de vârstă.

Nu e o constatare abstractă, ci e o realitate a vieţii moderne. Ca dovadă, e suficient să ne referim la avalanşa de inovaţii informatice şi tehnice! Versiunile aceluiaşi produs se succed rapid şi un specialist pentru a-şi menţine calificarea trebuie continuu să se perfecţioneze, atât independent, cât şi având la îndemână oportunităţi oferite de un sistemul modern de educaţie…

Sistemul modern de educaţie trebuie să fie orientat la OMUL STUDIOS – HOMO STUDIOSUS şi nu doar la omul de anumită vârstă.

Sunt convins că o imagine obişnuită a viitorului va fi imaginea unei clase reale sau virtuale în care studiază împreună copii, tineri, părinţi şi bunei…

Anunțuri

10 comentarii la “Despre scopurile educaţiei

  1. Chiar daca este si un pic de adevar in afirmatia d-stra, domnule profesor, totusi ar putea fi o jignire pentru multe cadre didactice care activeaza onest, cu daruire si talent in domeniul educatiei! De aceea as preciza ca soceitatea moderna trebuie sa reorienteze sistemul educational de la HOMO STUPIDIOSUS la HOMO STUDIOSUS!

  2. Din pacate, asa o fi DINCOLO, la mata in Moldova… AICI, nu prea are cine mai face educatia OMULUI… Da, OMUL este BAZA societatii… Dar AICI se pune intrebarea: Care societate?! Societatea care alunga omul peste hotare? Societatea care umileste omul prin legi proaste? Si asa mai departe… Omul trebuie educat de Om. Insa Omul studios este o pasare rara, nene Ungurene, AICI. Omul nu poate studia cu burta goala, in frig si bolnav… E valabil si pentru copii… Si ei sunt oameni… Daca nu-i luam de mici cu invatatura, nu vom obtine un viitor al societatii. A te zbate de unul singur, sau doar cativa inimosi ca dta nu se castiga razboiul… Una e sa repari si alta sa o iei de la inceput… Ca la o casa… Cu scuze, Puiu Olaru… Eu inca studiez, inca sunt dornic de cunoastere si o mai impartasesc pe la nepoti, cei care ma asculta…

  3. Nu-i aşa nici aici in Moldova, frate Puiu! E un deziderat care îmi apare aproape evident! Că realitatea e alta decât cea care am dori sa fie nu exclude de loc dreptul de a vedea cum ar trebui sa fie! Atât timp cat omul studiază, creşte! Creste ca personalitate, ca om, ca valoare!

    Istoria omenirii ne-a lăsat exemple urâte de discriminare: sclavagistă, rasiala, naţionala, religioasa, sexuală etc. Una dintre discriminările care mai persistă şi în ţările civilizate este cea de vârstă! Nu ar trebui să existe… Drepturile omului nu trebuie sa fie restricţionate de vârsta lui! Când spun drepturi, mă refer nu neapărat la coduri de legi, dar şi la legile nescrise care bântuie in societate! Omul e tânăr, atât timp cate învaţă şi are pasiunea pentru studii, deoarece îşi dezvoltă personalitatea… Nu spun că e doar părerea mea, ci afirm ca e un adevăr!

    E foarte bine ca ai pasiunea pentru studii şi o împărtăşeşti şi nepoţilor! Sa ai parte cât mai multă şi de sănătate!

  4. D-le Valeriu, sunt deacord cu dumneavoastra si cu expresiile scrise in articol, dar din pacate societatea noastra, dupa parerea mea, nu este atit de educata (fara suparare), si nu este atit de favorabila pt educarea unei Omeniri Intelepte. Pt ca in ziua de astazi pt ai da copilului o educatie buna, pt studii inalte si avansate, este nevoie de surse financiare, dar cu salariile acestea mizere, nu toti isi permit aceste lucruri. Dar nevorbind de finante, socot ca nu toata populatia Moldovei este capabila si doritoare de studii. Asa ca, in primul rind pentru a obtine ceva in viata de zi cu zi trebuie sa avem DORINTA si POSIBILITATI.

  5. Într-adevăr, Ana-Maria, sărăcia este un impediment, dar nu unul de netrecut… Aici mă refer la scopurile sistemului de educaţie de toate nivelurile şi anume la faptul că sistemul trebuie să cultive pasiunea pentru studii şi, în primul rând, capacitatea de a studia independent.

    Într-adevăr „nu toata populaţia Moldovei este capabilă şi doritoare de studii”. Anume din această cauză sistemul de educaţie trebuie sa pună ca prim scop cultivarea pasiunii pentru studii. Repet: atât timp cât omul studiază, el nu încetează să crească şi să se dezvolte ca personalitate!

    Foarte multe personalităţi au pornit de jos, adică de la condiţii materiale precare şi au reuşit să realizeze multe în viaţă! Un exemplu ar putea fi Steve Jobs de la Apple!

    Ca să fiu înţeles mai bine o să repet că, spre exemplu, când un profesor de informatică explică o careva aplicaţie, el e conştient că chiar în momentul susţinerii examenului poate să fie lansată o altă aplicaţie/program care să facă aproape „inutile” cunoştinţele obţinute de discipoli! Anume din asemenea cauze trebuie să se pună accentul nu doar pe cunoştinţe, dar şi pe cultivarea unor deprinderi care să poată să menţină absolvenţii cursului în actualitate.

  6. intr-o maniera mai redundanta, succinta si deloc pretentioasa, dumneata spui invata-i pe oameni sa invete.
    finalitatile educatiei la asta se refera, integrarea acestui obicei, acestei deprinderi de a invata continuu in viata omului si de a-l organiza intr-un individ cult si constient.

  7. Merci. Cam rar se ‘ncumetă cineva să anine problema eternă a educaţiei. Cam la fel sună şi gândurile tehnocraţilor din Federaţia Rusă. La ei metodologia, pe care şi-o propun reiese din concepţia lor modernă, plămădită de soarta noastră comună. Un link, materialul căruia eu cred că trebuie de tradus şi pentru noi. http://goo.gl/m7XTE
    şi începutul http://goo.gl/6xC8H

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s