Compresia Timpului sau… un simplu raport

Aş rezuma succint perioada de la concursul precedent cu aforismul lui John Louis von Neumann: „Dacă lumea nu crede că matematica e simplă, e doar din cauza că nu-şi dă seama cât de complicată e viaţa”.

Am trecut ca titular la catedră în 2000, la propunerea şi iniţiativa decanului de atunci într-o perioadă care probabil nu se va mai repeta la Facultate. Erau timpuri când doar la anul 1 studiau aproape 1000 de studenţi! Chiar dacă erau ore suficiente, se ducea lupta între catedre pentru cursuri. Nu ajungeau cadre didactice! E greu de crezut că într-un semestru am avut  săptămânal 11 prelegeri, 4 seminarii şi 2 ore de laborator.

În acele condiţii îmi schiţasem un plan minim de activitate la catedră: manuale pentru cursurile de „metode de optimizare” şi „cercetări operaţionale”, culegeri de probleme şi aplicarea unor softuri performante în procesul de predare. Am reuşit aproape totul – matematica s-a dovedit a fi simplă. Viaţa – mult mai complexă. După publicarea în 2004 a cursului de „Cercetări Operaţionale” am „prins” acel curs doar o singură dată. Dorinţa de a publica un manual actualizat de „Teoria optimizării” apare inutilă – predau doar jumătate din fostul curs integru de metode de optimizare. Chiar dacă există variante incipiente ale culegerilor de probleme – nu mai au rost.

Am implementat voluntar în procesul de predare Sistemul Wolfram Mathematica. Studenţii au strâns şi semnături pentru predarea cursului la anul 1 la toate specialităţile! Am optat şi eu la catedră pentru acel deziderat. Din păcate fără susţinere. Cursul a fost introdus la Catedra de Informatică Aplicată pentru grupele de informatică aplicată. Studenţii îmi adresează repetat întrebarea: de ce nu se predă cursul la anul 1, ca să poată folosi Wolfram Mathematica în procesul de studii?

La şedinţa Catedrei de Informatică Aplicată domnul decan a menţionat că pentru predarea unui nou curs se cere o perioadă de pregătire de circa un an sau chiar doi. Raportat la perioada de concurs de 5 ani se poate spune că un profesor poate să pregătească maxim 5 cursuri noi. Adevărat, dar probabil nu pentru Moldova…

În perioada trecută de la concursul anterior am realizat următoarele:

Cursuri Predate: 18

Catedra de Matematică Aplicată – 15 cursuri

  1. Cercetări Operaţionale (curs+laborator), 2006
  2. Metode de optimizare (curs+laborator), 2006- 2012
  3. Tehnici de optimizare (laborator), 2007, 2010
  4. Optimizarea combinatorie şi complexitatea temporală (curs), 2006
  5. Optimizarea globală (curs), 2006, 2007
  6. Analiza convexă şi metode de optimizare(curs+laborator), 2009
  7. Clase de probleme de optimizare şi aplicaţii (curs+seminar+laborator), masterat 2010
  8. Programarea convexă (curs+seminar+laborator), masterat 2012
  9. Calcul Variaţional şi Control Optimal (curs+seminar+laborator), 2007
  10. Elemente de matematici financiare – Piaţa hârtiilor de valoare (curs), 2007
  11. Formula Black-Scholes (curs), 2008
  12. Sistemul Mathematica şi matematicile financiare (curs+laborator), 2006
  13. Capitole speciale din teoria jocurilor (curs+seminar) – masterat, 2009
  14. Teoria jocurilor experimentale (curs+seminar+laborator), 2007, 2008, 2009
  15. Tehnologii de informatizare si comunicare, 2008, 2009, 2010, 2011

Catedra de Informatică Aplicată – 3 cursuri

  1. Fundamentele programării (seminar+laborator), 2006, 2007, 2008, 2009, 2010
  2. Sisteme de design Web orientate la animaţie (curs+laborator) – masterat, 2009, 2010, 2011
  3. Sisteme de algebră computaţională (curs+laborator), 2010, 2011
  • În limbaj informatic, rata de compresie a timpului în cei 5 ani de dare de seamă a fost de cel puţin 3 ani şi 8 luni într-un an. Pe de o parte am câştigat, aprofundându-mi cunoştinţele în domeniile predate, pe de altă parte am pierdut mult timp şi energie pentru cursuri de o singură folosinţă, resurse pe care le-aş fi putut dedica cercetării şi altor activităţi importante.

Numărul de ore de auditoriu (curs+seminar+laborator): 3731 de ore sau 1606 lecţii

Neîntrerupt – aproximativ 104 zile şi nopţi sau 3 luni şi 2 săptămâni.

Dintre ele:

  • prelegeri972 de ore sau 486 de lecţii
  • seminarii675 de ore sau 328 de lecţii
  • laborator1584 de ore sau 792 de lecţii

Teze de an+licenţă+masterat: 81

  • De an22
  • De licenţă 47
  • De masterat 12
  • De doctorat2 (anul 2)

Publicaţii ştiinţifice:        >33 (>, deoarece n-am inclus lista completă de publicaţii cu studenţii si masteranzii, precum şi nenumăratele programe analitice şi curriculum  ale cursurilor predate)

  • Articole13 (5 – peste hotare)
  • Publicaţii electronice 7
  • Teze la conferinţe 12 (8 – internaţionale, Italia, Franţa, Spania, Elveţia, România, Moldova)
  • Manual (note de curs) 1 (prezentat la tipografie în vara 2009, în tipar – la fine de 2011)

Volumul total: circa 25,5 coli de autor

Metode de predare

  • Tradiţională:       tabla + creta + calculatorul + reţelele + contactul personal
  • Experimentale:
  • experimente aplicând site-ul lui Ariel Rubinstein, vizionarea unor filme din serialul „Numb3rs
  • Aplicarea sistemului Wolfram Mathematica la toate cursurile matematice
  • Sistemul Moodle de predare la distanţă
  • Blogul personal
  • Reţeaua Matematică pe platforma Ning
  • Filmarea şi amplasarea cursului de „Metode de Optimizare” pe YouTube
  • Publicarea textului lecţiilor pe blogul personal
  • Contactul online cu studenţii prin: poşta electronică, Moodle, blogul personal, reţelele de socializare
  • Reţeaua de microblogging Twitter

Proiecte de cercetare: 1

  • La Catedra de Matematică Aplicată nu am activat în proiecte. Am participat doar la elaborarea şi redactarea variantei finale a unuia în 2010, în calitate de viitor coresponsabil. M-am bucurat sincer când a fost aprobat. Mă bucur pentru cei care l-au preluat. Să fie cu Doamne ajută!
  • La Catedra de Informatică Aplicată am activat într-un proiect finanţat de Hewlet Packard. În cadrul lui am realizat cursul de „Sisteme de design Web orientate la animaţie” în sistemul de studii la distanţă Moodle, dar şi în formă de note de curs. Predau cursul pentru masteranzii anului doi de la specialitatea Tehnologii de Reţea. Manualul este la editură.

Lecţii publice: 2

  • Am ţinut o prelegere publică „Iniţiere în Teoria Jocurilor” în cadrul seminarului catedrei, cu prezenţa studenţilor grupei MA31, a unor membri ai catedrei, a decanului, precum şi a altor cadre didactice şi doctoranzi.
  • A doua prelegere „Vedere de ansamblu asupra limbajului simbolic Mathematica: sintaxa şi organizarea calculelor” am ţinut-o în cadrul cursului „Sisteme de Algebră Computaţională”. La ea a asistat şeful Catedrei de Informatică Aplicată.

Fiecare se naşte sub o stea norocoasă, care-i luminează viaţa de la prima până la ultima răsuflare. De ce omul îşi duce totuşi uneori viaţa în întuneric? – nu-i doar o întrebare retorică. Poate în momentul când se acceptă răul ca reper, se întunecă şi viaţa… Pedagogul prin esenţa profesiei trebuie să fie stea călăuzitoare pentru tineri. Nu-i reuşeşte acest lucru doar atunci când uită de reperele morale…

Din această perspectivă m-am străduit să-mi exercit datoria de om şi pedagog cu responsabilitate, onestitate şi smerenie. N-am aşteptat onoruri speciale şi n-am alergat după lauri, după bani, proiecte şi ore. N-am vânat favorurile şefilor, funcţii sau posturi şi nu i-am manipulat pe şefi prin obedienţă. Am spus franc ce cred şi ce gândesc, fără a înjosi demnitatea cuiva. N-am considerat, totodată, că sunt lipsit de neajunsuri şi slăbiciuni, din care cauză m-am călăuzit permanent de pilde demne de urmat,una dintre ele fiind următoarea:

„În seara de după Cina cea de Taină, Isus Hristos s-a ridicat de la masă, a turnat puţină apă într-un vas şi a prins a spăla picioarele ucenicilor Săi. Aceștia s-au împotrivit, s-au revoltat, dar El le-a spus:

– Ceea ce fac Eu pentru voi acum e un exemplu de smerenie, nu de umilinţă. Voi mă numiţi pe mine Învăţător şi Domn şi bine faceţi, căci asta sunt. Dar cine vrea să fie mare cu adevărat acela e dator să fie slujitorul celorlalţi…” („Cine e mai mare”, Aurelian Silvestru).

Nu uit de specificul domeniului în care activez: „…Sarcina cea mai mare a profesorilor – trebuie să ştie să preia ce se ştie pe lume, pentru a-i învăţa pe alţii. … Rolul mare al oamenilor de ştiinţă să inventeze lucruri noi ce nu se ştiu încă. Prima condiţie e de a învăţa ceea ce se ştie(Grigore Moisil). Am combinat ambele aspecte! Cât de bine mi-a reuşit, rămâne să decidă catedra, comisia de concurs şi, desigur, Senatul Universitar.

„Nu mai contează cât de mare ai ajuns să fii considerat de către alţii. Important e să-ţi auzi chemarea. S-o auzi şi s-o urmezi, în pofida tuturor dificultăţilor, în pofida leneviei, slăbiciunilor şi chiar a neprietenilor care îţi subestimează munca” – spunea Aurelian Silvestru în editorialul de duminică de la Vocea Basarabiei. Sunt de acord cu el şi tocmai de aceea urmez propria chemare, în dorinţa de a contribui la creşterea oamenilor de valoare şi de a insufla afecţiunea faţă de gândirea matematică în variatele ei forme: „inductivă, deductivă, abductivă, triadică, binară, analogică, metaforică, ipotetică, infinită, combinatorică, probabilistă, recursivă, topologică, algoritmică, imaginativă etc.” („Singurătatea matematicianului”, Solomon Marcus).

„Oricine e geniu…, dar judecă peştele după abilitatea lui de a se căţăra pe copaci şi-şi va trăi viaţa crezând că e tâmpit”, spunea Albert Einstein. Tocmai de aceea consider că fiecare discipol al Facultăţii e componentă importantă a patrimoniului matematic şi informatic. Încerc să nu uit acest lucru, oricât de dificil ar fi uneori!

Un comentariu la “Compresia Timpului sau… un simplu raport

  1. Pingback: Deplorabili diriguitori! | absolut obişnuit

Lasă un răspuns

